Dagens undringar och DVD..

Igår satt jag och funderade, okej det är gårdagens undringar egentligen, varför katter är mindre benägna att vara rädda för åskan än hundar. Inte för att nån av mina kids var rädda, men jag tycker att det är så generellt.
Vilket ledde till att jag upptäckte att jag hade en lucka i mitt allvetande... Eller flera kanske..
Var kommer katten ifrån? Har för mig att det är egypten och därikring, men kommer hela arten därifrån eller fanns den utspridd på flera delar i världen? Och när och hur kom katten till Sverige? Jag har ett svagt minne av att de kom med båtar, som råttfångare, men har inte katten funnits här längre än så? Ett ganska stort hopp mellan egypternas kattdyrkande och fraktskepp, känner jag.
Och hunden då, det borde finnas en "missing link" mellan vargen och tamhunden, för vargen är inte tam...
Dessutom, varför är katter då mindre rädda för åska och sånt än hundar? Det är ju en naturlig instinkt även för människan..
Jodå, jag vet att det finns katter som är rädda också, och hundar som inte bryr sig..
Jag inväntar svar från mina kloka läsare... Eller så får jag läsa på nånstans och återkomma med svaren.

Min DVD har kommit idag! Jag ska åka och hämta den så fort fröken Korp kommer hit med lillkillen. Roligt värre!
På köpet har jag blivit lovad så mycket som tjugo filmkvällar med en himla söt pojke... Jag är glad om vi hinner med en, med tanke på hans upptagenhet. Men, då kommer jag minsann att påminna honom om vad han sagt.

Idag känns som en ganska trevlig dag faktist.. Trots värmen.
Jag hade ju hoppats på ett rejält regnande men vi fick bara lite åska och några droppar som nästan torkade innan de träffat asfalten. Trist.. Idag syns inget som ens liknar ett åskmoln på himlen.

Jag har en granntant som envisas med att hälsa på stjärnan varenda gång vi ses trots att hon är så rädd för att bli riven på armarna, valpar har vassa klor och dålig koll på vad de gör med dem, dessutom har hon inte lärt sig att hälsa som folk. Men tanten måste ändå på henne varenda gång, och eftersom hon bor i trappen så är hon svår att undvika.
Idag tyckte hon nåt om att hon borde få mer motion, så hon skulle bli lugnare.. Hon ser väl att jag inte går några långa sträckor med henne. Jag försökte förklara att valpar inte direkt ska ha nån motion. Tyvärr är kärringen nästan döv så det är svårt att få henne att förstå nåt alls..
Det var väl hon som tyckte synd om min ängel för att han hade munkorg, som egentligen inte var en munkorg utan en grimma, och att han på grund ut av denna påhittade munkorg inte kunde flåsa och nosa på saker när vi var ute.
Drygt med folk som vet saker utan kunskap om ämnet.. Fröken Korp blev visst upplyst om att hundar faktist måste få dricka vatten när hon väntade på bussen häromdagen. Jag tyckte hon skulle ha sagt att han kommer få dricka hur mycket han vill ur toalettstolen när hon kom hem..


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback